هفته نامه بشارت نو :

میلياردها ريال پول مردم يزد چگونه هزينه شده است؟

چشم‌بندي جهادنصر، چشم‌ بسته ناظران شهرداري


انعکاس مطبوعات دریزدفردا " نشریه بشارت نو شماره ۱۹۰ مورخ ۷ آبان ۱۳۸۸:در حالي كه قرار بود تقاطع غير همسطح چهارراه معلم با 5/38 ميليارد ريال اعتبار در 15 مرداد گذشته به بهره‌برداري برسد اين طرح به صورت نا تمام و در حالي كه شعاع ميدان حدود نصف شعاع طرح نهايي است با بيش از 5/1 برابر هزينه پيش‌بيني شده و 3 ماه تاخير (البته تا همين جا كه هنوز پايان كار نيست)، قرار است عصر امروز (پنج‌شنبه 7/8/88) به بهره‌برداري برسد.

هر يك از مردم يزد مي‌توانند با گذر از محل اجراي طرح با در دست داشتن اين نسخه از بشارت‌نو كه طرح اوليه ارائه شده در سال گذشته را در آن دارد آنچه شهرداري وعده داده بود را با آنچه اكنون اجرا شده است مقايسه كنند و آنگاه دريابند تا چه اندازه از طرح تصويب شده اجرا گرديده است.

هزينه‌هاي اجرا چند برابر شده است!

طبق نوشته‌هاي كنار ماكت ارائه شده از طرح انجام پروژه كه در آذرماه سال گذشته در محل كلنگ زني اين پروژه مبلغ پيمان 38 ميليارد و 500 ميليون ريال اعلام شده بود.

اين در حالي است كه اطلاعيه‌اي كه در كنار دعوتنامه شركت در اين جلسه با امضا سيدعلي‌اكبر ميروكيلي، شهردار يزد و محمد فقيه‌خراساني رئيس شوراي شهر ارسال شده هزينه عمراني در حدود 60 ميليارد ريال و مبلغ پرداختي براي آزادسازي مسير 80 ميليارد ريال شده است.

در حالي كه هزينه جابجايي تاسيسات در پروژه در ابتدا 20 ميليارد ريال برآورد شده بود كه به 15 ميليارد ريال كاهش يافته است.

از سوي ديگر از نظر مشخصات فني عرض مسير 18 متر اعلام شده است و شعاع ميدان نيز حدود 20 متر مي‌باشد در حالي كه شعاع ميدان 45 متر پيش‌بيني شده بود. لذا به نظر مي‌رسد كه تقريبا كمتر از نصف شعاع پيش‌بيني شده اجرا شده است. اگر اين موارد درست باشد يعني با بيش از 5/1 برابر هزينه بيشتر كمتر از نصف كار انجام شده است.

البته در زمينه اينكه ميدان اجرا شده تقريبا ميدان مركزي و دايره داخلي كل مسير است گويا شكي نيست اما در هر صورت آماده اصلاح اعداد و ارقام و درج پاسخ مسوولان مربوطه و در صورت اشتباه بودن موارد، تصحيح آنها بوده و هستيم اما چه كنيم كه اطلاع‌رساني از طرف افراد مسوول انجام نمي‌شود و در صورت اصرار ما جواب اين گونه است: به تو چه

واكنش غضب‌آلود مطهريان به عكس‌هاي واقعي

مطهريان خطاب به خبرنگار بشارت‌نو: به تو چه؟ چه‌كاره‌اي؟

حميدرضا مطهريان عضو روحاني شوراي اسلامي شهر كه از سويي با اداره مديريت موسسه قرآني جوادالائمه با خانواده اصلاح‌طلبان به نوعي همكار است و از سوي ديگر متحد و همراه محافظه‌كاران در شوراي شهر است در واكنش به عكس‌هاي گرفته شده از شمع‌ها و ستون‌هاي معيوب پايه‌هاي چهارراه معلم در محل شوراي اسلامي شهر يزد و در مواجهه با مدير مسوول بشارت‌نو گفت: به تو چه؟ چه كاره‌اي؟ مگر تو فضول (قريب به اين مضامين) و با عصبانيت تمام درب شوراي شهر را به هم كوبيد و در حالي كه غضب‌آلود مدير مسوول بشارت‌نو را مي‌نگريست داخل سالن كنفرانس شوراي شهر شد.

اين واكنش غضب‌آلود مطهريان در مقابل چشمان سرهنگ سيد علي‌محمد ميرحسيني رئيس سابق و سخنگوي فعلي شوراي اسلامي شهر يزد انجام شد. ضمن اينكه خانم دهقان (دفتردار شورا)، خانم جليلي (مسوول روابط عمومي شوراي شهر) نيز حضور داشتند و ناصر پارسائيان ديگر عضو شوراي شهر نيز در كنار يك ارباب رجوع در حال مكالمه با تلفن در همان محل بود.

چشم‌بندي جهاد نصر، چشم بسته ناظران شهرداري و چشم غضبناك عضو شوراي شهر

اما جداي از برخورد غير منطقي حجت‌الاسلام مطهريان با توجه به اينكه اين پل با هزينه مردم (و نه هزينه شخصي آقايان شهردار و شورا) ساخته مي‌شود هر خبرنگار جداي از آنكه نماينده افكار عمومي است خود نيز به عنوان يك شهروند حق دارد سوالاتي را پيرامون اين كار بپرسد.

لذا پاسخ پرسش‌هاي ذيل را از مسوولان درخواست مي‌كنيم و بدون آنكه غرضي داشته باشيم آماده درج پاسخ‌ها و ارائه توضيحات مربوطه هستيم.

با اين توضيح كه عكس‌هاي درج شده در اينجا و در شماره 188 بشارت‌نو كه به صورت سياه و سفيد منتشر شد، درج گرديده اما عليرغم ارائه آنها به همراه نامه‌اي از پرسش پيرامون آن مساله به شهردار، رياست شوراي شهر و شركت جهاد نصر پاسخي مناسب چه پيش از چاپ شماره 188 و چه پس از آن به نشريه ارسال نشد.

لذا با توجه به اهميت مساله خود را موظف به چاپ مجدد و با كيفيت بهتر عكس‌ها ديديم تا حساسيت مساله براي مردم توسط مسوولان درك شود. چرا كه اين پل سال‌هاي سال محل رفت و آمد مردم است و در صورتي كه با توجه به مشكلاتي كه در عكس ديده مي‌شود، در آينده دچار خسارت شود جان انسان‌هايي بي‌گناه و از همه جا بي‌خبر در خطر خواهد بود. حتي ممكن است اين انسان‌ها خود اين آقايان مسوول و يا اقوام و نزديكان آنها باشند.

شهرداري يزد كارفرماي پروژه است كه خود نظارت آن را هم بر عهده داشته است. لذا اميدواريم به سوالات به طور مناسب پاسخ دهد.

شوراي شهر به عنوان متولي امور شهرداري در اين زمينه مسووليت دارد.

شركت جهاد نصر نيز به عنوان پيمانكاري است كه نه تنها داعيه انجام پروژه‌هاي مهم در داخل و خارج استان را دارد بلكه حتي به خاطر نگرفتن برخي پروژه‌هاي قبلي مانند اجراي پل ميدان باهنر نيز به نوعي طلبكار است.

هر چند شركت جهاد نصر در مواردي مانند قرارداد اجراي ميدان ميوه و تره‌بار يزد كه در زمان شهردار سابق منعقد و در زمان شوراي كنوني لغو شد مورد پرسش قرار داشته است حسين دستمالچيان مديرعامل اين شركت همواره از مواجهه با خبرنگاران و پاسخ‌گويي به سوالات آنها طفره مي‌رود. دليل اين طفره‌ را بايد از شخص ايشان و مسوولاني كه اين شركت را همواره در قراردادهاي مهم در اولويت مي‌دانند جويا شد.

اما اگر مشكلاتي مانند چشم‌بندي جهاد نصر در اجراي ستون‌هاي اين پل پيش نمي‌آمد و چشم ناظران شهرداري نيز باز بود هرگز شاهد چشم غضب‌آلود افراد مسوول در مواجهه با حقايق نمي‌شديم. بايد علت اينگونه رفتار و ناراحتي را از آنها نيز جويا شد. آيا ريشه آن دروغ‌گويي بشارت‌نو است در اين صورت پس عكس‌ها چه مي‌گويند؟ يا ريشه آن در چيزهاي ديگري است كه لازم مي‌شود خبرنگار را به خاطر فاش كردن حقيقت ملامت و سرزنش كرد؟ يا شايد هم به دليل اين است كه برخي افراد ممكن است خود را بالاتر از انتقاد و خرده‌گيري بدانند و نياز داشته باشند تا همه از آنها تعريف كنند؟! حتي از خرده‌ كارهاي پيمانكاران كه ممكن است واقعا جاي پرسش فني داشته باشد؟

چند سوال از مسوولان:

اما سوالاتي از مسوولان مربوطه عنوان مي‌شود كه همانگونه كه پيشتر نيز عنوان شد: آماده درج پاسخ آنها هستيم:

1-مشكلات اجرايي شبيه به آنچه در اين عكس‌ها ديده مي‌شود در اين پروژه چقدر بوده است؟

2-با اين مشكلات چگونه برخورد شده است؟ آيا شبيه برخورد آقاي مطهريان بوده است و روي اين ستون‌ها پوشانده شده و اكنون بايد منتظر حادثه و خداي نكرده فاجعه‌اي بود؟

3-نقش ناظران شهرداري چه بوده است؟

4-نقش سازمان نظام مهندسي در اين پروژه چيست؟ آيا مسوول سازمان نظام مهندسي نيز خود را ملزم به بررسي اين موضوع و برخي سوالات ديگر مطروحه در اين پروژه مي‌داند؟

5-اداره كل بازرسي در اين مورد چه كرده و مي‌كند؟

6-در مورد پل ميدان باهنر آيا درست است كه گفته مي‌شود يك پايه آن بر روي شير گاز و پايه ديگر آن برروي جريان فاضلاب است؟

7-شركت گاز و شركت آب و فاضلاب در مورد مشكلات اجراي و عدم رعايت نكات ايمني پل باهنر چه كرده‌اند؟ آيا چنانكه گفته مي‌شود آيا در اين زمينه شكايتي تنظيم كرده‌اند يا خير؟ اگر شكايت كرده‌اند شكايت به كجا رسيده است؟

8-آيا سازمان بازرسي در مورد پل باهنر تاكنون چه اقداماتي انجام داده است؟ آيا درست است كه اين سازمان خواستار معرفي سه تن از اعضا فعلي شوراي شهر، شهردار سابق به مراجع قضايي شده است؟

9-در مورد سوال 8 استانداري يزد چه كرده است؟

10-اگر موارد بالا صحيح باشد ضرر و زيان وارد به مردم در زمينه اجراي نادرست و غير اصولي پل ميدان باهنر چه ميزان است؟ اين ضرر و زيان را چه كسي يا چه كساني و از جيب چه كسي خواهند پرداخت؟

11-در مورد پل چهارراه معلم نيز آيا مواردي مشابه به ميدان باهنر وجود دارد؟ آيا اجراي غير اصولي و كارهاي دوباره كاري صورت گرفته است؟ آيا باز هم از جيب مردم براي خراب‌كاري‌ها هزينه مي‌شود؟ و آيا خداي نكرده افرادي هستند كه بدون در نظر گرفتن خدا، مصلحت مردم، منافعي را در نظر گرفته و اشتباهات و نقص‌هاي آنها را ماله‌كشي مي‌كنند يا خير؟

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا